Tarieven tekstschrijver: "Wat kost dat, zo'n stukje tekst?"
Converterende websiteteksten, boeiende medewerkersportretten of overtuigende klantinterviews. Je kunt wel een tekstschrijver gebruiken die aan de slag gaat met professionele copy voor je bedrijf. Maar dan komt die ene vraag om de hoek kijken: "Wat kost dat, zo'n stukje tekst?"
Een terechte vraag als je overweegt een tekstschrijver in te schakelen. Graag leg ik je uit hoe het zit met tarieven van tekstschrijvers.
Tarief tekstschrijver: drie factoren die meewegen
Wat is het tarief van een tekstschrijver?
1. Waarvoor schakel je de tekstschrijver in?
De ene tekst(schrijver) is de andere niet. Het tarief van een tekstschrijver hangt af van wat je precies wilt. Een eenvoudige blog kost minder dan een uitgebreide case study of whitepaper. Het tarief wordt onder andere beïnvloed door de hoeveelheid voorbereiding die nodig is. Kan de tekstschrijver snel aan de slag of moet er een interview, onderzoek of uitgebreide briefing plaatsvinden? Als je een SEO-geoptimaliseerde blog wilt, heb je een tekstschrijver nodig met SEO-kennis (een SEO tekstschrijver). Voor een sterke serie medewerkersportretten is ervaring in human interest interviews van belang. Kort gezegd: hoe complexer, uitgebreider en specialistischer het project, hoe hoger het tarief.
2. Schrijfkwaliteit heeft invloed op het tarief van de tekstschrijver
Een tekstschrijver die hoogwaardige, overtuigende en lekker leesbare copy aflevert, rekent meer dan iemand die ‘gewoon een tekstje tikt’. En een tekstschrijver met ervaring in bijvoorbeeld marketing, communicatie of journalistiek zal een hoger tarief hanteren dan iemand zonder relevante achtergrond. Kortom, de schrijfkwaliteiten, ervaring en expertise van de tekstschrijver hebben invloed op de prijs die je betaalt.
3. Hoe bepaalt de tekstschrijver zijn of haar tarief? Per woord, per uur of per project?
Prijs per woord tekstschrijver
Bij het tarief per woord is de totaalprijs gebaseerd op de lengte van de tekst. Deze tariefstructuur kom je bij schrijvers van commerciële teksten zelden tegen en is gangbaarder in de journalistiek. Er zijn enkele online schrijversplatforms die deze aanpak hanteren. Op deze websites worden studenten of starters ingezet als tekstschrijver, de tarieven beginnen bij 5 cent per woord. Bij de kleine groep professionele tekstschrijvers die deze tariefstructuur gebruikt, zie je starttarieven vanaf 25 cent per woord.
Uurtarief tekstschrijver
Voor interim-opdrachten of projecten waarvan de omvang vooraf moeilijk in te schatten is, hanteren tekstschrijvers vaak een uurtarief. Deze uurtarieven variëren grofweg tussen € 50,- en € 120,- per uur, afhankelijk van de schrijfkwaliteiten, ervaring en achtergrond van de tekstschrijver. Bij uurtarief is het uiteraard belangrijk om vooraf duidelijke afspraken te maken over het aantal benodigde uren voor het project.
Tarief per project
Mijn favoriet in de categorie tariefstructuren: het tarief per project. Met deze aanpak leg je vooraf een vaste prijs vast voor de gewenste tekst(en). Lekker duidelijk, zowel voor de opdrachtgever als de tekstschrijver.
Mijn tarief als tekstschrijver
Wat betreft mijn tarief als tekstschrijver: ik werk op basis van een vaste prijs per project. Ik werk op basis van een vaste prijs per project. Zo weten we allebei waar we aan toe zijn.
Om je een idee te geven: een korte blog schrijf ik v.a. € 80,-. Goed geschreven, lekker leesbaar, SEO-proof en klaar voor gebruik. Webteksten schrijven? Dat doe ik voor € 150,- per pagina (incl. SEO). Het starttarief voor een klantinterview of medewerkersportret is € 225,- (incl. interview). En heb je een pakkende vacaturetekst nodig? Dat kan al vanaf € 150,-.
Wil je een prijsopgave voor jouw project ontvangen? Neem contact met me op.
15+ jaar ervaring als tekstschrijver, copywriter en marketing- en communicatieadviseur
Over mij
Als freelance copywriter en tekstschrijver in Eindhoven help ik organisaties in heel Nederland aan teksten die bijdragen aan succes. Van webteksten, persberichten en blogs tot case studies, vacatureteksten en klantinterviews. Van tekstcreatie tot tekstoptimalisatie. En heb je meer nodig dan alleen een tekst? Kun je wel wat hulp gebruiken bij het realiseren van je marketing- en communicatiedoelstellingen? Met ruim 15 jaar ervaring ben ik je graag van dienst.