Copywriting: krachtige teksten die de juiste snaar raken
Aan de slag met copywriting? Als copywriter en tekstschrijver met een achtergrond in marketing en communicatie help ik je aan teksten die bijdragen aan succes. Want of je nu een verhaal wilt delen, een doelgroep wilt overtuigen, je medewerkers aan je wilt binden, een product wilt verkopen of je positie in de Google zoekresultaten wilt versterken: je kunt niet zonder een goed stuk tekst.
SEO blogs die lekker lezen, brochures die eruit springen, medewerkersportretten die raken of klantinterviews die overtuigen. Goede copy doet meer dan alleen informeren. Het geeft je organisatie een eigen geluid en is de basis voor succesvolle communicatie. Wat je nodig hebt, zijn sterke teksten die de juiste snaar raken. En die kan ik voor je schrijven.
De betekenis van copywriting
Wat is copywriting?
Copywriting is overal: op websites en productverpakkingen, maar ook in advertenties, e-mails, bedankt-berichtjes, brochures en social media posts. Maar wat is copywriting eigenlijk?
Copywriting is het schrijven van teksten die werken
Teksten die niet alleen vertellen, maar ook verleiden. Woorden die overtuigen, inspireren of een glimlach oproepen. Denk aan een webpagina die je nieuwsgierig maakt om verder te klikken, een Instagram-post die reacties uitlokt of een advertentie die je niet meer vergeet, zelfs als je al lang bent doorgescrolld.
​
Het kan een slogan zijn die je niet meer loslaat, of een productbeschrijving die je overtuigt dat dit precies is wat je nodig hebt. Zelfs een simpel bordje kan copywriting zijn.
Kijk maar:
"Verboden voor niet-leden" wordt:
"Welkom voor leden. Word je ook lid?"
Of dat formulier:
"Vul dit in en stuur het op" verandert in:
"Vertel ons wat je nodig hebt. Wij regelen de rest."
En die foutmelding:
"Pagina niet gevonden" wordt:
"Oeps, hier ging iets mis. Waar kunnen we je mee helpen?"
Zie je het verschil? Copywriting maakt het allemaal nét wat aantrekkelijker, duidelijker en effectiever.
Copywriting is schrijven met een doel
Een copywriter schrijft met een duidelijk doel voor ogen. Of het nu gaat om een brochure die in één oogopslag de kern raakt, een vacaturetekst die je enthousiast maakt om meteen te solliciteren of een webpagina die je nieuwsgierig maakt om verder te lezen.
Het draait om teksten die blijven hangen en iets in gang zetten. Teksten die passen bij je publiek. Niet te gelikt, niet te gemaakt, maar eerlijk, scherp en soms met een knipoog. Want goede copy doet iets. Met jou, met je publiek én met je resultaat.
​
Copywriting betekenis
Copywriting draait om het vangen van de kern van je boodschap, het zorgvuldig kiezen van de juiste woorden en deze op een slimme manier gebruiken. Zo geef je met copywriting betekenis aan je tekst. Of het nu is om te inspireren, te overtuigen of tot actie aan te zetten.
En soms mag je best wat spelen met taal. Korte zinnen, spreektaal of een zin beginnen met een voegwoord - allemaal toegestaan als het je boodschap sterker maakt. Want bij copywriting gaat het niet alleen om wat je zegt, maar vooral om hoe je het zegt.​
Website copywriting
Veel wat we doen, gebeurt online. Daarom heb je webteksten nodig die niet alleen je bezoekers aanspreken, maar ook scoren in Google.
Teksten die raken én gevonden worden. Daar draait website copywriting om. Want wat heb je aan een goed verhaal als niemand het leest?
Als SEO copywriter zorg ik voor webteksten die lekker lezen én resultaten opleveren. Door zoekwoorden op een natuurlijke manier in te passen, duidelijke koppen te gebruiken en een logische structuur aan te brengen, maak ik het makkelijker voor Google om jouw website te begrijpen en aan de juiste mensen te laten zien.
Dit geldt voor alle soorten webteksten. Denk aan salespagina’s die bezoekers net dat laatste zetje geven om in actie te komen. Dienstenpagina’s die precies vertellen wat je doet en waarom dat uniek is. Blogs die boeien, inspireren en laten zien dat jij je vak verstaat. Of een ‘Over ons’-pagina die jouw verhaal vertelt en bezoekers laat voelen waarom ze voor jou moeten kiezen.
Website copywriting is dus een mix van strategie, creativiteit en SEO technieken. Het resultaat? Teksten die werken. Voor je bezoekers, voor Google en - uiteindelijk - voor jou.
Heb je al een tekst in de steigers staan maar kan deze wel een grondige redigeerslag gebruiken? Bekijk de pagina redigeren.
15+ jaar ervaring als tekstschrijver, copywriter en marketing- en communicatieadviseur
Over mij
Als freelance copywriter en tekstschrijver help ik organisaties aan teksten die bijdragen aan succes. Van webteksten, persberichten en blogs tot case studies, vacatureteksten en klantinterviews.
En heb je meer nodig dan alleen een tekst? Kun je wel wat hulp gebruiken bij het realiseren van je marketing- en communicatiedoelstellingen? Met ruim 15 jaar ervaring als communicatieadviseur denk ik graag met je mee. Ik geef niet alleen advies, maar vertaal dit ook naar een goed verhaal. Want daar draait het om in communicatie.
Copywriting op freelance basis
Met freelance copywriting help ik je aan sterke teksten die bijdragen aan het succes van je organisatie. Van een goed geschreven SEO blog, een boeiend medewerkersportret of een prikkelende vacaturetekst tot een pakkende brochure of een overtuigend klantinterview.
Naast mijn werk als copywriter ondersteun ik bedrijven bij communicatievraagstukken, variërend van strategie en SEO tot tekstredactie en contentcreatie. Op afstand óf als communicatieadviseur bij jou op locatie. Aan de slag of even kennismaken? Stuur gerust een berichtje.