U of je? Wat past bij jouw merk?
Je opent een e-mail van je verzekeraar: “Goed dat je jouw zorgverzekering weer eens onder de loep neemt. We helpen je graag kiezen.”
Klinkt best persoonlijk. Alsof de verzekeraar naast je zit om je te helpen.
Nog niet zo lang geleden was zo’n informele toon ondenkbaar. ‘U’ was de norm: “Wij helpen u graag bij het maken van een weloverwogen keuze voor uw zorgverzekering.”
Formeel, betrouwbaar… maar ook een tikje afstandelijk.
Vroeger was het vooral IKEA die iedereen met 'je' aansprak, maar tegenwoordig doen steeds meer organisaties dat. Het past in de tijdgeest waarin we persoonlijk en informeel met elkaar communiceren. Zelf ben ik (meestal) ook fan van ‘je’. Het maakt teksten toegankelijk en klinkt vriendelijk.
Maar is ‘je’ dan altijd beter? Niet per se. Wat werkt, hangt helemaal af van je merk. Wat wil je uitstralen? Wat zijn je merkwaarden? En misschien wel het belangrijkste: wat verwachten je klanten?
Waarom ‘je’?
'Je' voelt persoonlijker dan 'u' en werkt goed als je als bedrijf dicht bij je klanten wilt staan. Het geeft een gevoel van gelijkwaardigheid. Met 'je' spreek je mensen aan zoals je dat in een normaal gesprek doet. Je bent de vriend die klaarstaat. Zijn waarden als toegankelijkheid, vriendelijkheid en verbinding belangrijk voor je merk? Ga dan voor ‘je’.
Wanneer dan toch ‘u’?
‘U’ is traditioneler en voelt wat afstandelijker dan 'je'. Maar dat kan in sommige sectoren juist handig zijn. Neem een incassobureau. Daar draait het niet om een gezellige klik met klanten, maar om duidelijkheid en professionaliteit. En dan werkt 'u' beter.
Ook bij bijvoorbeeld notarissen en vermogensbeheerders is 'u' vaak sterker. Het straalt vertrouwen uit en laat zien dat je de zaak serieus neemt. Klanten verwachten hier een formele toon en waarderen die professionele afstand.
Wat je ook kiest: blijf erbij
Of je nou voor ‘je’ of ‘u’ kiest: wees consistent. Dat zorgt namelijk voor herkenbaarheid en vertrouwen.
Soms hanteren bedrijven een luchtige toon op sociale media en hun website: “Leuk dat je er bent! Hoe kunnen we je helpen?” Maar in de voorwaarden klinkt het ineens heel anders:
"Voor al uw vragen dient u zich te wenden tot ons serviceportaal. Indien u telefonisch of per e-mail contact opneemt, zullen wij uw vraag niet in behandeling nemen.”
Of je wordt op een website aangesproken met 'je', maar in een e-mail van hetzelfde bedrijf lees je: "Geachte mevrouw Van Leeuwen, u heeft een verzoek ingediend..."
Zo’n onverwachte toonwisseling voelt vreemd aan en doet afbreuk aan de merkbeleving.
Heb je een keuze gemaakt voor je tone of voice en daarbij horend 'je' of 'u'? Gebruik die dan consequent. En denk ook aan microcopy, zoals meldingen of bedanktberichten op je website. Ga je voor een informele stijl? Schrijf dan bijvoorbeeld:
“Bedankt voor je bericht, we laten snel van ons horen.”
En niet:
“Hartelijk dank voor uw inzending. Wij nemen spoedig contact met u op.”
Kies dus bewust. Wat past bij je merkwaarden en doelgroep? En of het nou ‘je’ of ‘u’ wordt, blijf erbij. In álle communicatie. Van webteksten en sociale media tot e-mails en betalingsherinneringen. Zo blijft je merk herkenbaar en helemaal eigen.
Hulp nodig?
Twijfel je over de juiste aanspreekvorm? Denk dan eens na over deze vijf vragen:
-
Wat wil je uitstralen? Wil je dat je merk persoonlijk en toegankelijk overkomt, of juist professioneel en formeel?
-
Wie is je doelgroep? Richt je je op jongeren, een breed publiek of meer traditionele of zakelijke klanten?
-
Hoe spreek je je klanten in het echt aan? Gebruik je in persoonlijke gesprekken meestal 'je' of 'u'? Laat dat doorwerken in je communicatie.
-
Wat vinden je klanten fijn? Houden ze van een informele benadering of voelen ze zich prettiger bij een formele toon?
-
Waar communiceer je? Op sociale media, je website en in e-mails? Of vooral in officiële brieven en rapporten?
Zet daarna de voor- en nadelen van 'je' en 'u' op een rij:
-
'Je' is vriendelijk, persoonlijk en toegankelijk, maar kan soms te jolig of losjes overkomen.
-
'U' straalt respect en professionaliteit uit, maar kan afstandelijk voelen.
Door de vragen te beantwoorden en de voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen, kun je bepalen wat werkt voor jouw organisatie. Kom je er toch niet uit? Ik help je graag de juiste tone of voice te vinden. Eentje die écht bij je merk past.
15+ jaar ervaring als tekstschrijver, copywriter en marketing- en communicatieadviseur
Over mij
Als freelance tekstschrijver en copywriter help ik organisaties aan teksten die bijdragen aan succes. Van webteksten, persberichten en blogs tot case studies, vacatureteksten en klantinterviews. Van tekstcreatie tot redigeren. En heb je meer nodig dan alleen een tekst? Kun je wel wat hulp gebruiken bij het realiseren van je marketing- en communicatiedoelstellingen? Met ruim 15 jaar ervaring ben ik je graag van dienst. Op afstand óf als interim communicatieadviseur bij jou op locatie. Aan de slag of even kennismaken? Stuur gerust een berichtje.