top of page

Blog

De ‘Over ons’-pagina. Oef.

Je website ziet er goed uit. Je productpagina’s? In orde. Je dienstenpagina’s? Helemaal kloppend. Homepage? Strak en fris.

 

Maar dan… de ‘Over ons’-pagina. Of nog erger: de ‘Over míj’-pagina. Die schuif je lekker voor je uit. Want nu gaat het ineens niet meer over wat je verkoopt, maar over jou. Ai.

 

Toch is dit de pagina waar bezoekers het vaakst op klikken. Omdat ze willen weten wie er achter al dat moois zit. Wie ze aan de lijn krijgen, of wie ze straks een mail sturen. Zonde dus om die te laten liggen of er iets halfs van te maken.

 

Daarom in deze blog: 7 tips voor het schrijven van een sterke ‘Over ons’-pagina.

1. Schrijf zoals je praat

 

Zeg je normaal: “We maken meubels die lang meegaan”?
Schrijf dan niet: “Wij produceren duurzame interieurconcepten voor de particuliere en zakelijke markt.”
Dat klinkt afstandelijk en een tikkie stijf.

De kracht van een goede ‘Over ons’-pagina zit juist in de herkenbaarheid. Gebruik woorden die je ook in een gesprek zou gebruiken. Schrijf alsof er iemand tegenover je zit. Dat leest prettiger en voelt oprechter.

2. Vertel waarom je doet wat je doet

Je hoeft je levensverhaal niet te delen, maar een klein stukje waarom maakt je verhaal menselijk en herkenbaar. Wanneer ben je begonnen? Wat bracht je op dit pad? Wat vind je leuk aan je werk?

Misschien begon het ooit zo:
“Toen mijn opa zijn oude werkbank aan mij gaf, ontdekte ik hoe leuk het is om dingen met je handen te maken.”

Of:
“Ik werkte jarenlang in de zorg en merkte hoe lastig het was om gezonde maaltijden te vinden die mensen écht lekker vonden. Dus begon ik ze zelf te maken.”

Zo’n inkijkje blijft hangen. Mensen onthouden dat soort dingen beter dan een afstandelijke zin als: “Wij staan voor kwaliteit en klantgerichtheid.”

3. Laat iets van jezelf zien

Een gewoonte, een kleine eigenaardigheid, iets wat typisch jij is - het mag best een beetje persoonlijk. Liever niet té (geen vakantiefoto’s met snorkel), maar wel genoeg om te laten zien: hé, dit is een echt mens.

Probeer dat te koppelen aan je werk. Vertel iets over jezelf dat meteen laat zien hoe je denkt of werkt.

 

Bijvoorbeeld:
“Ik ben pas tevreden als de boormachine haaks in de muur hangt. Die precisie stop ik ook in elk ontwerp dat hier de deur uitgaat.”

Zo krijgt je verhaal karakter, zonder dat het voelt alsof je te veel deelt.

 

4. Denk aan structuur

Een fijne ‘Over ons’-pagina leest als een kort, logisch verhaal:
Wie je bent → Wat je doet → Waarom je dat doet → Waar je voor staat → Wat iemand daarna kan doen.

 

Zo neem je de lezer vanzelf mee. Houd het licht, overzichtelijk en prettig leesbaar. Korte alinea’s, voldoende witruimte en duidelijke kopjes doen wonderen.

5. Link door

Je ‘Over ons’-pagina is niet de plek om al je diensten op te sommen, daar heb je andere pagina’s voor. Zie het liever als een brug: een logische stap naar de rest van je website.

Mensen die jouw verhaal lezen, zijn al een beetje nieuwsgierig. Maak het ze dus makkelijk om verder te klikken.

Bijvoorbeeld:
“Benieuwd hoe dat er in de praktijk uitziet? Neem een kijkje bij onze projecten.”

 

Of:
“Zin in een goed gesprek? Wij ook. Hier vind je onze contactgegevens.”

Zo blijven bezoekers langer op je site en geef je ze een subtiel zetje richting de volgende stap.

 

6. Werk je pagina af en toe bij

 

Je bedrijf verandert. Jij verandert. En wat je belangrijk vindt, verandert mee. Wat vorig jaar nog helemaal klopte, kan nu alweer anders voelen.

Misschien is je team gegroeid, heb je nieuwe diensten of werk je tegenwoordig op een andere manier. Dan is het fijn als je verhaal dat ook laat zien.

Lees de pagina dus af en toe eens terug. Voelt het nog als jij? Mooi. Zo niet, pas het aan.

7. Het hoeft niet perfect

Misschien wel de belangrijkste tip: het hoeft niet perfect. Echt niet.

Je ‘Over ons’-pagina mag best een beetje ruw zijn. Niet elke zin hoeft te glanzen en je hoeft ook niet te klinken als een marketingbureau. Juist dat kleine rafelrandje maakt het eigen.

Schrijf dus niet eindeloos door tot je er zelf gek van wordt. Zet iets neer dat klopt bij wie je nu bent, vandaag, niet “als je ooit tijd hebt om het beter te doen”. Je kunt het later altijd nog bijschaven (zie tip 6).

 

Hulp nodig?

 

Iets aan deze tips gehad? Fijn.
Wil je dat ik eens met je meekijk naar je websiteteksten? Stuur me gerust een berichtje.
Vind ik leuk.

over-ons-pagina-schrijven

15+ jaar ervaring als tekstschrijver, copywriter en marketing- en communicatieadviseur

Over mij

Na de opleiding Communicatie- en Informatiewetenschappen in Utrecht werkte ik ruim 15 jaar als marketing- en communicatieadviseur. Ik zette projecten op, bedacht strategieën en schreef... veel. Heel veel. En toen viel het kwartje: schrijven is gewoon het allerleukste wat er is.

Sinds 2023 werk ik als freelance copywriter en tekstschrijver voor organisaties in allerlei sectoren. Blogs, interviews, vacatureteksten, webteksten, salespagina’s, klantverhalen, social media posts, medewerkersportretten, brochures... noem het en ik schrijf (of redigeer) het met plezier.

En ik doe meer dan copywriting. Wil je een contentstrategie die niet in een la verdwijnt? Een tone of voice die bij je merk past? Eindelijk serieus werk maken van SEO? Als communicatieadviseur help ik je graag vooruit. Niet alleen met advies, maar ook met een goed verhaal. Want daar draait het om in communicatie.

Meer schrijftips? Lees ook mijn andere blogs. Vol ideeën om je teksten scherper, leuker en effectiever te maken.

bottom of page