top of page

Geef je teksten een boost: 7 tips voor creatief schrijven

Schrijf jij duidelijke en leesbare teksten, maar mis je soms die creatieve touch die je verhaal echt tot leven brengt? Met deze tips voor creatief schrijven geef je jouw teksten de boost die ze nodig hebben.


Tip 1: Schrijf actief

Kies voor een actieve schrijfstijl. Actief schrijven, in tegenstelling tot passief schrijven (de 'lijdende vorm'), plaatst de uitvoerder van de actie centraal.

Voorbeeld:
Actief: De collega’s presenteren de nieuwe projectplannen.
Passief: De nieuwe projectplannen worden gepresenteerd door de collega’s.

 

Actief schrijven is vaak de beste keuze. Waarom? Het verkort je zinnen, waardoor de boodschap duidelijker wordt. Actieve zinnen zijn directer dan passieve zinnen en bevatten meestal een persoon. Dit maakt je tekst levendig en voorkomt dat de lezer wordt afgeleid door moeilijke zinsconstructies.

Tip 2: Begin je zin af en toe met een voegwoord

Durf de traditionele taalregels los te laten en voel je vrij om een zin af en toe te beginnen met 'En', 'Maar' of 'Want'. Het maakt je tekst levendig en je boodschap krachtig. Bovendien komen zinnen die beginnen met een voegwoord over als spreektaal in plaats van schrijftaal. Zo blijft je verhaal beter hangen bij je lezer. En dat is nou precies wat je wilt.

Kijk maar eens:
Stucadoorsbedrijf Steengoed bestaat 15 jaar. En dat vieren we!
Stucadoorsbedrijf Steengoed bestaat 15 jaar en dat vieren we!

Hoewel je deze zinnen aan elkaar kunt plakken, hoeft dat dus niet. Door de tweede zin apart te sch
rijven, maak je het verband duidelijker en komt je boodschap extra krachtig over. Daarnaast zorgen kortere zinnen voor een vlottere leeservaring. Wissel af met wat langere zinnen voor een natuurlijk leesritme.


Tip 3: Schrijf voor je publiek

Het lijkt een no-brainer, maar het gaat nogal eens mis: schrijf met je publiek in gedachten. Visualiseer je doelgroep en schrijf alsof je rechtstreeks met hen in gesprek bent. De schrijfstijl die werkt voor een interne nieuwsbrief is anders dan die voor een klantenmailing. Pas je tone-of-voice aan op je doelgroep.
 

Tip 4: Maak het persoonlijk

Geef je teksten persoonlijkheid: spreek de lezer direct aan, stel vragen en kies een persoonlijke invalshoek. Zo verander je informatieve, misschien ietwat saaie content in een boeiende en impactvolle tekst.


Tip 5: Speel met vergelijkingen, voorbeelden, citaten en anekdotes

Voeg wat pit toe aan je tekst door te spelen met vergelijkingen, voorbeelden, citaten en anekdotes. De inspiratie ligt vaak binnen handbereik. Gebruik een citaat van een bevlogen persoon. Of beeld je het bereiken van een teamdoel in als het winnen van een belangrijke voetbalwedstrijd, waar elk teamlid zijn unieke rol speelt in de overwinning. En als je een klant benadert, vergelijk het dan met het maken van dat ene perfecte schot op doel dat de hele wedstrijd kan bepalen. Ontdek waar jouw doelgroep warm voor loopt en stem je woorden daarop af.

Tip 6: Gebruik de vijf w-vragen

Koppel de journalistieke w-vragen (wie, wat, waar, wanneer en waarom) aan je tekstonderwerp. Zo ontstaan talloze mogelijkheden voor verrassende invalshoeken en subonderwerpen. Snel, simpel en werkt altijd!
 

Tip 7: Stimuleer creativiteit met speedwriting

Zit je vast? Probeer speedwriting! Zet je pen (of toetsenbord) aan het werk en schrijf 10 minuten onafgebroken over je onderwerp. Blijf schrijven, zelfs als je denkt dat je inspiratie op is. Juist dan word je gedwongen om verder te denken. En voilà, daar verschijnen de creatieve ideeën.

Ook betere teksten?

Staar je al uren naar die knipperende cursor op dat lege scherm en lijkt inspiratie mijlenver weg? Of kun je wel wat hulp gebruiken bij het schrijven van levendige teksten? Ik ga graag voor je aan de slag. Stuur gerust een berichtje.

15+ jaar ervaring als tekstschrijver, copywriter en marketing- en communicatieadviseur

Over mij

Als freelance tekstschrijver en copywriter help ik organisaties aan teksten die bijdragen aan succes. Van webteksten, persberichten en blogs tot case studies, vacatureteksten en klantinterviews. Van tekstcreatie tot redigeren. En heb je meer nodig dan alleen een tekst? Kun je wel wat hulp gebruiken bij het realiseren van je marketing- en communicatiedoelstellingen? Met ruim 15 jaar ervaring ben ik je graag van dienst. Op afstand óf als interim communicatieadviseur bij jou op locatie. Aan de slag of even kennismaken? Stuur gerust een berichtje.

tekstschrijver
bottom of page