Een krachtige
'Over ons'-pagina
schrijven? 5 tips
Wist je dat de 'Over ons'-pagina de meest bezochte plek op websites is? Niet zo gek, want bezoekers willen weten met wie ze te maken hebben. Wat voor bedrijf is dit? Wie zijn de mensen achter de organisatie? En, past dit bij mij?
'Over ons' (of 'over mij' als je alleen bent) is geen extraatje, maar dé plek om een persoonlijke twist aan je site te geven en te laten zien wat jouw bedrijf uniek maakt. Een kans om conversies te halen dus.
Toch bestaat deze pagina vaak uit een saaie opsomming van diensten of een droge beschrijving van de missie en visie. Dat kan beter!
Wil je een 'Over ons'-pagina schrijven die raakt, overtuigt en tot actie aanzet. Gebruik deze vijf tips.
1. Vertel je unieke verhaal
Mensen houden van verhalen, en je 'Over ons'-pagina is dé plek om jouw unieke merkverhaal te vertellen. En dit is niet alleen weggelegd voor hippe startups of grote bedrijven. Elke organisatie, groot of klein, heeft een eigen verhaal.
Vertel waarom je doet wat je doet, hoe je dat doet en wat je bijzonder maakt. Wat drijft jou en je team elke dag? Wat maakt jullie anders dan de rest? De Golden Circle-methode van Simon Sinek (Start with WHY) kan je helpen om je verhaal neer te zetten.
​
2. Blijf dicht bij jezelf
Schrijf direct en vanuit jezelf. Gebruik ‘ik’ of ‘wij’ in plaats van de afstandelijke derde persoon (hij/zij/ze). Dat maakt je tekst persoonlijker en toegankelijker.
Heb je een eenmanszaak? Kies dan voor de ik-vorm. Jij bent het gezicht van je bedrijf, en daar mag je trots op zijn. De ‘wij-vorm’ gebruiken als je alleen bent, voelt onnatuurlijk en kan verkeerde verwachtingen scheppen. Wees gewoon jezelf - dat maakt je verhaal sterker en geloofwaardiger.
3. Maak het persoonlijk
Maak het persoonlijk en laat wat van jezelf zien. Weg met jargon en toon de menselijke kant van je organisatie. Persoonlijke verhalen blijven hangen. Dus, vertel over je drijfveren. Waarom ben je begonnen met wat je doet? Waar krijg je energie van? Kies wat bij je past en verweef dat op een natuurlijke manier in je tekst. En vergeet niet om een foto van jezelf of je team toe te voegen.
4. Hou het beknopt en voeg interne links toe
Zorg ervoor dat je bezoekers de informatie vinden die ze nodig hebben, maar gebruik de 'Over ons'-pagina niet om al je diensten uitgebreid op te sommen. Het draait hier om vertrouwen wekken en je bedrijf een gezicht geven. Kies dus zorgvuldig wat je wilt delen en voeg linkjes toe naar andere relevante pagina’s op je website. Dit maakt je tekst niet alleen lekker leesbaar, maar draagt ook bij aan een sterke linkstructuur op je website. Je lezers blij én Google tevreden.
5. Sluit af met een duidelijke call-to-action
Wat wil je dat bezoekers doen nadat ze je 'Over ons'-pagina hebben gelezen? Begeleid je lezers naar de volgende stap. Een afspraak maken, koffie komen drinken of contact opnemen? Voeg een call-to-action toe aan het einde van de tekst die het bezoekers makkelijk maakt om in actie te komen.
Hulp nodig bij het schrijven van je 'over ons'-pagina?
Heb je iets aan deze tips gehad? Fijn! Liever wat meer hulp? Stuur me gerust een berichtje.
15+ jaar ervaring als tekstschrijver, copywriter en marketing- en communicatieadviseur
Over mij
Als freelance tekstschrijver en copywriter help ik organisaties aan teksten die bijdragen aan succes. Webteksten, persberichten, blogs, case studies, vacatureteksten, medewerkersportretten, klantinterviews - ik schrijf én redigeer ze met plezier.
En heb je meer nodig dan alleen een tekst? Kun je wel wat hulp gebruiken bij het realiseren van je marketing- en communicatiedoelstellingen? Met ruim 15 jaar ervaring als communicatieadviseur denk ik graag met je mee. Ik geef niet alleen advies, maar vertaal dit ook naar een goed verhaal. Want daar draait het om in communicatie.
Aan de slag of even kennismaken? Stuur gerust een berichtje.
Lees ook: U of je? Wat past bij jouw merk?