top of page

Blog

Mag het wat persoonlijker?

Je klanten doen liever zaken met mensen dan met een afstandelijk bedrijf. Persoonlijke communicatie is dus hartstikke belangrijk. En dat gaat verder dan alleen kiezen tussen ‘je’ of ‘u’ in je teksten. Het draait om verbinding, communiceren met aandacht en af en toe een beetje van jezelf laten zien. Spannend? Misschien wel. Maar het werkt.​

​

6 tips voor persoonlijke communicatie

 

1. Communiceer meer als jezelf


"Onze organisatie biedt uitgebreide dienstverlening met een klantgerichte aanpak." Klinkt netjes, maar ook een beetje afstandelijk en vaag. Als je professioneel wilt schrijven, kan de verleiding groot zijn om moeilijke of ambtelijke taal te gebruiken, maar dat is vaak helemaal niet nodig. Je mag best wat meer als jezelf communiceren. "We helpen je met oplossingen die bij jou passen" is directer, toegankelijker en leest een stuk lekkerder.

​​

Tip: Lees je tekst hardop. Klinkt het alsof je met iemand in gesprek bent? Dan zit je goed.

​​​

2. Laat zien wie je bent (ook als je een eenpitter bent)

 

Sommige zzp'er schrijven in de "wij"-vorm: "Wij hebben jarenlange ervaring..." of "Wij staan voor je klaar..."

Klinkt misschien professioneel, maar als je in je eentje werkt, waarom niet gewoon 'ik' gebruiken? Dat voelt persoonlijker en eerlijker.

​

Als zelfstandige heb je juist voordelen:

​

  • Je kent je klanten persoonlijk

  • Je schakelt snel en bent flexibel

  • Je biedt maatwerk

​

Dus waarom niet:

​

"Ik help je graag met..."

"Met mijn ervaring kan ik..."

"Stuur me een bericht, dan denk ik met je mee."

​

Zo weten klanten meteen met wie ze te maken hebben. En dat wekt vertrouwen. 

 

👉 Ook grotere bedrijven kunnen persoonlijker communiceren. Gebruik ‘wij’ of ‘ons team’ in plaats van het afstandelijke "het bedrijf". Zo voelt je communicatie menselijker en toegankelijker.

​

3. Maak een ‘over ons’-pagina die blijft hangen


Wist je dat de ‘over ons’ (of  ‘over mij’)-pagina de meest bezochte plek op websites is? Niet zo gek, want bezoekers willen weten met wie ze te maken hebben. Wat voor bedrijf is dit? Wie zijn de mensen erachter? En, past dit bij mij?

Toch zijn veel ‘over ons’-pagina’s droog en afstandelijk. Jammer, want dit is juist de plek om je verhaal te vertellen. Deel hoe je bent begonnen, wat jou drijft en waar je voor staat. Hoe meer 'eigen' je verhaal, hoe sneller iemand denkt: Dit voelt goed. Hier wil ik mee werken.

​

Tip: Gebruik echte foto’s in plaats van stockbeelden. Een kijkje achter de schermen of een teamfoto maakt je bedrijf een stuk toegankelijker.

​​

Lees ook: Schrijf een 'over-ons'-pagina die indruk maakt: 5 tips


4. Stel je medewerkers voor

 

Mensen doen zaken met mensen. Dus laat je team zien! Een kort stukje over wie ze zijn, wat ze doen en een leuk weetje maakt je bedrijf toegankelijker.​


5. Maak gebruik van de kracht van verhalen


Mensen houden van verhalen en onthouden ze ook nog eens goed. Denk maar aan dat sprookje uit je kindertijd dat je nog steeds kunt navertellen. Of dat persoonlijke verhaal van een collega dat je altijd is bijgebleven.

In plaats van alleen te vertellen wat je doet, kun je laten zien hoe jouw product of dienst het verschil maakt. Hoe je iemands leven nét wat makkelijker, leuker of beter maakt.

Deel zo’n verhaal op je socials: vertel over een klant die blij werd van jouw oplossing, of plaats een mooie testimonial op je website. Verhalen geven je bedrijf een menselijk gezicht en laten zien wat je voor iemand kunt betekenen.

​

Lees ook: Aan de slag met storytelling? Zo doe je dat!


6. Spreek de taal van je lezer

 

Niet iedereen wil op dezelfde manier aangesproken worden. Een techliefhebber verwacht iets anders dan een accountmanager. En een scholier benader je weer anders dan een zorgmedewerker. Het gaat niet alleen om wát je schrijft, maar vooral om hoe je het brengt.

Begin met de vraag: wie leest dit? Wat houdt hen bezig? Wat zoeken ze? Welke informatie willen ze? Hoe willen ze aangesproken worden?

 

​Als je dat helder hebt, kun je je toon en inhoud daar mooi op afstemmen. Het resultaat? Een tekst die echt aankomt. En als iemand het gevoel heeft: hé, dit is voor mij geschreven, dan blijft je boodschap veel beter hangen.

​

Hulp nodig?

 

Heb je iets aan deze tips gehad? Fijn! Liever wat meer hulp? Stuur me gerust een berichtje.

15+ jaar ervaring als tekstschrijver, copywriter en marketing- en communicatieadviseur

Over mij

Na mijn studie Communicatie- en Informatiewetenschappen in Utrecht ging ik als marketing- en communicatieadviseur in het bedrijfsleven aan de slag. Ruim 15 jaar lang zette ik projecten op, bedacht strategieën en schreef... veel. Heel veel. En toen viel het kwartje: schrijven is gewoon het allerleukste wat er is.

​

Sinds 2023 werk ik als freelance copywriter en tekstschrijver. Elke dag schrijf ik voor organisaties in allerlei sectoren. Blogs, interviews, vacatureteksten, webteksten, salespagina’s, klantverhalen, social media posts, medewerkersportretten, brochures... noem het en ik schrijf (of redigeer) het met plezier.

En heb je meer nodig dan een tekst? Wil je een contentstrategie die niet in een la verdwijnt? Een tone of voice die écht bij je merk past? Eindelijk serieus werk maken van SEO? Als communicatieadviseur help ik je graag vooruit. Niet alleen met advies, maar ook met een goed verhaal. Want daar draait het om in communicatie.

persoonlijke-communicatie

Meer schrijftips? Lees ook mijn andere blogs. Vol ideeën om je teksten scherper, leuker en effectiever te maken.

bottom of page